Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


KERS

2009.11.11

KERS -Kinetic Energy Recovery System

 

 

   

 

 

 
  KERS -Kinetic Energy Recovery System  
 
, azaz a kinetikus energia visszatöltő rendszer.

 

Mindenki ezt harsogja most a FORMULA 1-el kapcsolatban! Kezdjük mi most az alapokkal!

 

A kinetika a testek mozgását tanulmányozó tudományág, a kinetikus energia a testek mozgásából felszabaduló energiákat jelöli. Itt most a szakemberek felkapják a fejüket, mert ez annyira leegyszerűsített definíció, hogy elszégyellem magam.

A tény az, hogy a FORMULA 1-ben használt jelenlegi robbanómotoros hajtásláncok, bármennyre is okoznak már csak a hangjukkal katarisztikus örömöket, hatalmas energiafelesleget termelnek. A felhasznált energia mindössze 30%- át hasznosítják.

Ez hatalmas energiapazarlás!

Erre kínál megoldást a KERS. A mozgás energiából nyernek elektromos energiát, ezt tárolják, majd egy másodlagos hajtáslánccal egy két másodperc erejéig hajtják a járművet. Hogy ezt, hogyan és miként teszik az talány. Az utcai autóknál használt hybrid-rendszereknél azért „butább" rendszerrel működtetik, hiszen itt nem lehet egy plusz kiló, vagy plusz egy milliméter sem emiatt.

 

 
  KERS -Kinetic Energy Recovery System  
 
 

 

Sokakban felmerül a kérdés, hogy az idei évben számtalanszor elhangzott költségvetés- csökkentéssel, ez mennyire vág egybe?

Igazság szerint az aerodinamikai fejlesztések költségei mellett, eltörpülnek a KERS fejlesztések fajlagos költségei. A töredékét jelenti a hybrid technológia bevezetése egy istálló éves költségének. Ha egy csapat költségvetése 100 millió euró, abból kb. 10 millió euró jut az új rendszer kifejlesztésére.

 

2008 nyarán elszabadult a delejes miazma a BMW háza táján. Volt is belőle cikkezés, de szakemberek nem gondolják ezt akkora katasztrófának, inkább méltó kihívásnak tartják. Azt sem szabad elfelejteni, hogy voltak azért problémák a kb. 70 liter elég speckó üzemanyag biztonságos tárolása ügyében. Mint minden új technológia, ennek a kifejlesztése is ró többletkiadásokat a csapatokra, sőt biztonságtechnikailag is biztos hagy kívánnivalót maga után, de azért lássuk be, hogy az utóbbi években kevés technológia került az utcai autókból a Formula 1-be, és a Forma1-ből is kevés innovációt sikerült a hétköznapokba átültetni. Sok autógyár csak pusztán marketingfogásnak használja a Formula 1-es szereplést, gyakorlati hasznát ennek a sorozatnak eleddig elhanyagolták.

 

Sokakban felmerült a kérdés miért van ez így?

Nos, nem hiszem, hogy jelenleg bármelyik autógyártó cég is megengedhetné magának azt a luxust, hogy „céltalanul" kidobjon ennyi pénzt. Lassan minden gyártónak törekednie kellene arra, hogy minden egyes innovatív ötletét melyeket a csúcs-sportban használ valamikor átültesse a hétköznapokba.

 

 
  KERS -Kinetic Energy Recovery System  
 
 

 

A KERS-sel kapcsolatban fordul elő szinte először, hogy az alkalmazott technológia az utcai hybridekben jóval fejlettebb, mint a Forma1-ben.

Egy másik probléma a Forma1-gyel, ha egyáltalán problémának lehet azt nevezni, hogy a sorozatban alkalmazott innováció csak hosszú évek alatt épül be a hétköznapokba. Elég ritka az, hogy a hétköznapi halandó által megvásárolt autóban valami olyan technológia legyen amit, tegyünk fel kettő éve fejlesztettek a Formula 1-nek.

 

 

Mint azt fennebb is említettem, a KERS egyszerűbb mint a Hybrid rendszerek, mégis a fejlesztések nem könnyebbek mint úgy amúgy. Itt kőkemény harc folyik a kilókért, dekákért, grammokért. Ott a hihetetlen hely-hiány, és még sorolhatnék sok mindent. Egyes istállók kitalálták, hogy mivel nehezebb a KERS miatt az autó, ezért fogyjon le a pilóta. Valamelyik internetes fórumon olvastam, hogy egyes pilótáktól olyan mértékű fogyást várnak el, ami már veszélyes a versenyzőre nézve. Szerencsétleneknek nem elég, hogy versenyenként plusz mínusz tíz kilót ingadozik a testsúlyuk. Van olyan versenyző aki az elvárt kilót ha hozza, akkor gyakorlatilag az állóképességét, az egészségét, így az életét kockáztatná.

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.