Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Autólogó-történelem - A Ferraritól a Rolls-Royce-ig

Az autók emblémáit a gyerekek is felismerik, ezek az évszázados jelvények komoly értéket képviselnek az autógyártók számára, de mennyit tudunk róluk? Háromrészes sorozatunkban megidézzük a márkák alapításának és a logók születésének történetét. A második részben kiderül, miért került ló a Ferrari, bika a Lamborghini és oroszlán a Peugeot logójába és azt is megfejtjük, miért éppen csillag szimbolizálja a Mercedes-Benz és villám az Opel autóit.

 

FERRARI

 

20120504-autologo-ferrari.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Francesco Baracca gróf repülőgépéről származik a Ferrari ágaskodó lova

 

A világ legismertebb sportautó márkáját mindenki az ágaskodó paripával azonosítja, pedig a német Porsche és az osztrák Avanti benzinkúthálózat is ezt a jelvényt használja. Nem véletlenül, ugyanis a ló szimbóluma német eredetű, az olasz márka pedig mesébe illő módon örökölte meg az emblémát, amely már a cég alapítása előtt is létezett. Enzo Ferrari 1923 júniusában megnyert egy Grand Prix-t Ravennában. Ezután találkozott Paolina grófnővel, Francesco Baracca, az I. világháború hősies pilótájának édesanyjával, akitől az ötletet kapta. Baracca ugyanis egy fekete, ágaskodó lovat festett a gépére, hogy szerencsét hozzon, a grófnő ezért tanácsolta Ferrarinak a jelvény használatát.

 

20120504-autologo-ferrari5.jpg

 

 

 

 

 

 

 

A végleges jelvénybe a Scuderia Ferrari rövidítés és az olasz zászló is belekerült

 

Enzónak megtetszett az ötlet, de változtatott rajta: Baracca vörös vagy fehér, Ferrari azonban sárga alapra, szülővárosa, Modena színére festette a lovat, melynek farka többé nem lefelé, hanem már felfelé kunkorodott. Az 1929-ben alapított autómárka számára készített emblémán pajzsformában tűnt fel a jelvény, az SF, vagyis Scuderia Ferrari (Ferrari istálló) rövidítéssel, tetején az olasz zászló színeivel. A vélemények megoszlanak arról, hogy vajon Baracca miért a lovat választotta. Egyesek szerint ezzel a birtokaikon tartott ménesekre utalt, de az is valószínű, hogy egy német gépen látott hasonlót. A scuderia szónak megfelelően istállót jelentő Stuttgart címerében is egy hasonló paripa látható, melyet Ferry Porsche is felhasznált a Ferrari örök konkurense, a Porsche logójában.

 

 

LAMBORGHINI

A klasszikus sportautó-gyártók szinte kivétel nélkül irigylésre méltó múlttal büszkélkednek, a Lambó sztorija mégis az egyik legeredetibb mindközül . A legenda szerint Ferruccio Lamborghini 1948-ban, Centóban alapított traktorgyárából gazdagodott meg és autórajongóként több Ferrarit is kipróbált, de egyikkel sem volt maradéktalanul elégedett. Felkereste a Commandante, vagyis parancsnokként emlegetett Enzo Ferrarit, hogy néhány tanácsot adjon neki, az önérzetes cégvezető azonban azzal utasította el, hogy ha nem tetszenek neki a Ferrarik, csináljon jobb sportkocsit.

 

20120504-autologo-lamborghini.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Lamborghini így is tett. Miközben Ferrari jellemzően versenypályára tervezte autóit, és csupán azért gyártott utcai autókat, mert valamiből finanszírozni kellett a versenyeket, Lamborghini valóra váltotta az olasz világfik álmát, és megteremtette az öltönyben is vezethető versenyautó, a szupersportkocsi műfaját. A cég emblémája egyszerű, de kifejező. A jelvényben az alapító csillagjegye, a bika látható, melynek alakját a híres Murciélagóról mintázták, aki egy 1879-es viadalon 24 kardszúrást élt túl, ezzel az erő és a legyőzhetetlenség szimbóluma lett.
 

 

 

MERCEDES-BENZ

 

20120504-autologo-mercedesbenz.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A világ legismertebb és legnépszerűbb logója egyet jelent a minőséggel és a gazdagsággal. Máig őrzi az autózás hőskorának emlékét, a jókora hűtődíszek korszakát. Elsőként egy levelezőlapon bukkant fel a jel, Gottlieb Daimler egy háromágú csillaggal jelölte meg a gyár helyét, vagyis saját házát, ezzel egyben azt is szimbolizálta, hogy járművei meghódítják majd a földet, a vizet és a levegőt. Ma ismert formáját a Daimler-Motored-Gesellschaft és a Benz & Cie 1924-es egyesülése után nyerte el, amikor a Benz babérkoszorús jelvényét a csillaggal ötvözték. Az orrdíszt 1927-ben jegyezték be, mint védett szimbólumot, de a kék-ezüst kombinációjú koszorús emblémát sem hagyják le egyik modellről sem.

 

 

OPEL

 

A legrégebbi ipari cégek között számon tartott Opel azon kevés autógyártók közé tartozik, melyeknek alapítója nem érte meg az első négykerekű elkészülését. Adam Opel 1862-ben kezdett varrógépekkel foglalkozni, melyek kiváló minőségüknek és precizitásuknak köszönhetően keresettek lettek, ezért hamarosan egy komolyabb ágazat, a közlekedés felé fordulhatott, 1886-ban elkezdett kerékpárokat gyártani. A kibővített rüsselsheimi gyáregységben olyan magas színvonalon folyt a termelés, hogy Opel 1895-ben bekövetkezett halálakor vállalkozása mindkét ágazatban piacvezető volt.

 

 

20120504-autologo-opel1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Nagy siker volt a Doktorwagennek becézett 1909-es Opel 4/8 PS

 

Fiai vették át az üzletet, ők már az automobil bűvöletében éltek. Első sikereit a Doktorwagen néven ismertté vált 1909-es 4/8 PS-sel érte el az Opel, 1914-re pedig a legnagyobb német autógyártó lett. A körbezárt villám logót elsőként csak a hatvanas évek közepén használták, ez az embléma számtalan átalakuláson ment át addig, de a "Blitz", vagyis "villám" név mindig elkísérte. Egyik legnépszerűbb biciklijük a Victoria Blitz nevet viselte, míves emblémáját úgy tervezték, hogy fel lehessen erősíteni egy kerékpár filigrán vázára.

 

20120504-autologo-opel.jpg

 

 

 

 

 

 

Az első automobilokon is használt jelvény a Fiathoz és a Fordhoz hasonlóan egy jókora, kézzel írt Opel felirat volt a hűtőn, csak 1910-ben tértek át a szem alakú ovális emblémára. 1937-től az Olympiai modelleken a márka sikereit szimbolizáló Zeppelint használtak orrdíszként. Ebből alakult ki a gumikereket szimbolizáló gyűrűbe rajzolt léghajós embléma, amely a negyvenes, majd az ötvenes években egyre vékonyabb lett. Addig egyszerűsítettek rajta, hogy 1964-ben elveszítette eredeti alakját és átváltozott a ma ismert villámmá. Azóta többször hozzányúltak, de a legnagyobb változást az jelentette, amikor négy évvel ezelőtt beleírták az Opel nevet a karika felső ívébe.

 

 

PORSCHE

 

20120518-wurttemberg-1933.jpg

 

20120518-stuttgart.jpg

 

20120518-porsche-logo.jpg

 

 

Ferdinand Porschéról és főművéről, a VW Bogárról, valamint fiáról, Ferry Porschéról és a sportkocsik történetéről a Bogár-sztorit feldolgozó és a Porsche unokáról megemlékező cikkünkben már szót ejtettünk, ezért most csupán a lovacskás embléma eredetéről írunk. Ferdinand Porsche számtalan jól sikerült verseny- és luxusautó konstruktőre volt, neve végül mégsem került fel egyetlen autóra sem. Ezt már a fia valósította meg, aki önállóan tervezte első sportkocsiját, és apja segítségével alapította meg a saját gyárát Stuttgart-Zuffenhausenben. Önálló jelvényben még Ferry sem gondolkodott, csupán egy PORSCHE feliratot készített az autók hátára.

 

 

20120518-porsche-356-logo.jpg

1955-ben, a 356-os orrán tűnt fel először a Porsche logója 

 

Azonnal felismerhető logóra az amerikai forgalmazás megkezdésekor volt először szükség, egy üzleti életben jártas kaliforniai kereskedő hívta fel a figyelmét arra, hogy meg kell különböztetni az autóit más sportmodellektől, ehhez pedig nem lesz elég egy csillogó felirat. Ferry Porsche Franz Xaver mérnök segítségével más autógyártókhoz hasonlóan a városa jelképét vette alapul, és Württemberg tartomány címerének közepébe Stuttgart címerét emelve megalkotta a máig változatlan emblémát. Először az 1955-ös 356-os kormánykerekén és csomagtartóján jelent meg, 1959-től pedig már a dísztárcsákon is feltűnt. A többi már történelem, a logó feltűnését azonban Ferdinand Porsche már nem érhette meg.

 

 

 ROLSS-ROYCE

 

Nincs még egy autómárka, amelyiknek akkora presztízse lenne, mint a Rolls-Royce-nak, ami a luxus és a fényűzés szimbólumává vált. Az autók királyának minősége és exkluzivitása legendás, de nemcsak a brit gyártónak, hanem a jellegzetes orrdísznek is megvan a maga romantikus története. Henry Royce 1904-ben készítette el első autóját, 1906-ban pedig a forgalmazással foglalkozó Charles Rollsszal közösen megalapította a Rolls-Royce Limitedet. Frissen felhúzott gyárukat 1908-ban Sir John Montagu avatta fel. Az alapítók közeli barátja az autózás úttörője volt, sokáig a neves The Car Illustrated autós újságot szerkesztette, gyűjtötte a kocsikat, és versenyzett is velük.

 

 

 

20120518-rollsroyce-spirit-of-ecstasy-emily1.jpg

Sir Montagu reménytelen szerelmére utal az első, suttogó Emily szobor

 

 

Angol nemes létére beleszeretett titkárnőjébe, Eleanor Thorntonba, akit a társadalmi különbségek miatt nem vehetett feleségül, mégis őt szerette, akkor is, miután rangjához méltón megnősült. Két igaz szerelmét, az autót és Eleanort egy orrdíszben egyesítette, amelyet Charles Sykestól rendelt, aki Eleanorról mintázta a nőalakot. Reménytelen szerelmüket a lány ajkához emelt keze szimbolizálta, ezért a szobor a Whisper (suttogó) nevet kapta. Az orrdísz divattá vált, egyre több kocsin bukkant fel. Az alapítók el akarták kerülni, hogy autóikhoz méltatlan díszeket erősítsenek a hűtők tetejére, ezért rendeltek egy hivatalos szobrocskát az eredeti alkotójától, aki ismét Eleanort mintázta meg.

 

 

20120518-rollsroyce-spirit-of-ecstasy-emily.jpg

Balesetvédelmi okokból a Spirit of Ecstasy képes besüllyedni a hűtőbe

 

1911. február 6-án készült el a kezeit hátrahajtó, szélbe hajoló nőalak, akinek ruháját szárnyakként emeli magasba a menetszél. A hivatalos dísz először a Spirit of Speed (a száguldás szelleme), végül a jobban csengő Spirit of Ecstasy (az eksztázis szelleme) nevet kapta, de gyakran hívják egyszerűen csak Emilynek. Bár készült karcsúbb derekú, tupírozott frizurájú vagy térdelő alak, mégis az eredeti, álló maradt fenn, de valójában nincs két megegyező, mert a legenda szerint az öntőformákat minden darab elkészülése után összetörték. 1951-ig Sykes és a lánya készítette kézzel, ezüstözött bronzból az egyenként sorszámozott Emilyket, ma már a cég ötvöseié a feladat. A lopások miatt később nikkelötvözetre váltottak, majd a balesetvédelem miatt terveztek egy szerkezetet, amely Emilyt a hűtőbe süllyeszti.

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.